De Ademsessie


De ademsessie is een behandelingsmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van een circulaire ademhalingstechniek om je lichaam te bevrijden van onder andere fysieke spanning (de constante staat van paraatheid), emotionele blokkades, stress, trauma en hoge bloeddruk. Alles heeft te maken met de juiste (onbewuste) automatische ademhaling. Deze kan zonder te weten in je huidige situatie niet optimaal zijn voor je lichaamsfuncties. Dit heeft gevolgen voor iedere cel van je lichaam. Een verkeerde ademhaling is vaak het resultaat van een stressvolle situatie of periode. Om het lichaam weer de ruimte te geven terug te keren naar de juiste onbewuste ademhaling is actie nodig. Daarvoor moeten blokkades worden doorbroken, hierover nu meer.

 

Waar helpt de ademsessie voor?

Een langere tijd je lichaam in de staat van paraatheid houden zorgt voor een te lange periode van adrenaline in je lichaam. Deze langere periodes worden veroorzaakt door stress. Als gevolg hiervan ervaar je:
  • Lagere immuniteit
  • Verhoogde bloeddruk
  • Duizeligheid, hoofdpijn of oorsuizen
  • Slecht slapen
  • Vaak vermoeid
  • Verhoogde bloedsuikerspiegel
  • Krampen in de benen
  • Emotionele of mentale klachten
  • Verslechterde voedsel vertering
  • Meer vetopslag
  • Vaker plassen
  • Burn-out

 

Hoe ontstaat fysieke spanning?

Fysieke spanning is het proces van het onder stress brengen van fysiologische functies van het lichaam.
Dit ga ik even uitleggen: Op dit moment ademen de meeste mensen, zonder dat ze hier bewust van zijn, zo’n 15 keer per minuut. Hoewel dit wellicht als weinig klinkt is dit een te hoge frequentie. Het autonome zenuwstelsel neemt deze frequentie dan ook waar als een stress situatie (oftewel ‘vecht’ of ‘vlucht’ situatie). Te vaak ademhalen zonder voldoende diepte zorgt voor sympathische dominantie, hiermee wordt de hartslag verhoogt, de spieren aangespannen en verschillende chemische stoffen worden geproduceerd die invloed hebben op deze staat van paraatheid.

Waarom ademen we zo veel en zo oppervlakkig? Dat heeft te maken met de situatie/druk waarin wel nu leven maar ook met blokkades uit het verleden. Dit wordt besproken in het volgende alinea.

Deze staat van paraatheid is een situatie van onbalans, dit is niet de natuurlijke staat van je lichaam. De onbalans heeft effect op iedere cel van je lichaam. Men heeft ontdekt dat het invloed heeft op onder andere een hoge bloeddruk, angst en hyperactiviteit.
Wanneer deze fysiek gespannen situatie langere tijd aanhoudt, zullen cellen en organen oververmoeid raken en verminderd functioneren, met allerlei klachten tot gevolg.
Dit proces is bij alle leeftijden terug te vinden. Kinderen bijvoorbeeld zijn gevoelig voor spanning en stress van anderen, als gevolg hiervan gaan ze zelf ook hoger en korter ademen. Deze ademhaling creëert dus stress en uiteindelijk worden ze rusteloos en druk. Overgevoeligheid is vanuit dit oogpunt een natuurlijk gevolg.
Conclusie: als we niet voldoende diep vanuit de onderbuik ademen genereren we stress in het lichaam.

 

Waar komt een hoge ademhaling vandaan?

Een diepe ademhaling zorgt voor ontspanning en daardoor kun je veel confrontaties in het leven makkelijker aan. Dit noemen we een hoge stressbuffer. Bij een korte ademhaling daarentegen is niet alleen die stressbuffer geheel of gedeeltelijk weg de ademhaling op zich genereert stress. Een hoge ademhaling is bovendien vaak de aanleiding dat je hersenfrequentie ook mee omhoog gaat. Een hoge hersenfrequentie ervaar je doordat je overzicht kwijt raakt, drukte ervaart in je hoofd en snel stress hebt, angstig bent of bezorgd.



Als een hoge ademhaling zo nadelig is, waarom doen we het dan?

Er zijn verschillende situaties die kunnen leiden tot een hoge ademhaling:

    • Stress situaties
    • Oude onverwerkte emoties
    • Trauma
    • Angst om echt te leven
    • Angst om te voelen

Stress situaties

Zoals eerder aangegeven leiden stress situaties tot een hoge ademhaling. Vaak ook als gevolg van de spanning op de spieren die de ruimte beperken in de ademhaling.

Oude onverwerkte emoties

Adrenaline is zowel een hormoon als een neurotransmitter dat we over hebben gehouden aan de oertijd. Het is een stof dat direct invloed heeft op ons vechten of vluchten gedrag. Onze natuurlijke vijanden waren toen beren en andere wilde dieren. Zodra we hiermee geconfronteerd werden maakte ons lichaam adrenaline aan. Adrenaline heeft als functie je hartslag en ademhaling te verhogen zodat je spieren tijdelijk meer kracht hebben. Ook komt er glucose vrij uit de lever, die als extra brandstof dienen voor de spieren. Daarnaast wordt je bloeddruk verhoogd en wordt een kortere bloedstollingstijd gecreëerd (in een levensbedreigende situatie waarbij je gewond bent geraakt helpt dit tegen het doodbloeden).

Tegelijk worden lichaamsfuncties stopgezet door adrenaline. Dit gebeurt zodat de energie gericht is op het vechten of vluchten. Dit stopzetten heeft invloed op het immuunsysteem en alles wat met je spijsvertering te maken heeft. (lees meer over adrenaline)

We hebben nu nog steeds situaties waardoor ons lichaam adrenaline aanmaakt, maar wat doen we? We houden onze adem in en doen niets. Hierdoor wordt je lichaam geconfronteerd met een overvloed aan adrenaline zonder en goede ontbranding. Organen verkrampen en houden de spanning/ stress en emoties vast.


Met een ademsessie maken we eigenlijk de ademhaling van toen alsnog af. Hierdoor komen de verkrampingen in je lichaam vrij. Bij iedere laag die je vrij ademt ontstaat steeds meer vrijheid en rust, je stress niveau daalt, je gaat beter slapen en organen doorbloeden beter en gaan beter functioneren.

Trauma

Naast het emotionele deel is er bij een trauma nog iets anders aan de hand. Met een trauma bedoel ik hier een ervaring dat je in een status van shock brengt. Bij een shock verwijderen de haarvaten verwijden zich in heel het lichaam. Door deze verwijdering komen bloedeiwitten vrij die de natuurlijke bloedsomloop aantasten. Deze eiwitten dienen zo snel als mogelijk te worden verwijdert door het lymfestelsel. Uit onderzoek blijkt dat een diepe ademhaling de beweging in het lymfestelsel stimuleert. Hierdoor worden de bloedeiwitten sneller en makkelijker afgevoerd. Mocht dit niet gebeuren dan zal er onvoldoende zuurstof in organen aankomen en zullen cellen letterlijk sterven. In laboratorium kunnen onderzoekers menselijke cellen oneindig laten leven zolang de juiste chemische balans aanwezig is. Dit is wat het lymfatisch stelsel en de ademhaling doet.

Angst om te leven of te voelen

Een diepe ademhaling zorgt niet alleen voor ontspanning maar ook voor een dieper contact met je gevoel. Soms kunnen angsten om echt te leven of te voelen je onbewust naar een oppervlakkige ademhaling brengen.

Hoe werk de ademsessie?

De ademsessie wordt liggend uitgevoerd om zoveel mogelijk ruimte te geven aan de ademhaling. Je hebt hiermee het minste last van zwaartekracht die werkt op organen, middenrif en ribben betrokken bij die ademhaling.
Centraal in een ademsessie staat de circulaire ademhaling. Dit is een ademhaling waar geen pauzes zitten tussen de in- en uitademhaling. Gedurende de ademsessie wordt met regelmaat het tempo van de ademhaling gewisseld. Met deze tempowisselingen worden onderliggende blokkades of weerstanden doorbroken of juist omzeild.

Er zijn verschillende soorten ademsessie afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken.

Is het om een natuurlijke diepe ademhaling in je dagelijks leven te bereiken, is het om te ontstressen of wil je je juist oude emoties en blokkades bevrijden?
Voor dit laatste geldt dat we te maken hebben met een verschil tussen emotie en gevoel. In de gevoelslaag zitten oude onverwerkte emoties en blokkades, in de emotionele laag zitten zelfgenererenede emoties (vaak een sterke relatie met het ego). De gevoelslaag ligt altijd onder de emotionele laag. Om daar te komen makken we meer gebruik van die variërende ademtempo’s dan bij ontstressen.

Wat is het anders dan rebirthing?

Bij rebirthing was de focus sterk op geboorte trauma’s waarbij het onderscheid tussen emotionele laag en gevoelslaag niet voldoende benadrukt werd. De emotionele laag alleen is niet voldoende, onder die laag schuilen de dieperliggende blokkades in een laag die we de gevoelslaag noemen. Bij het loslaten van de werkelijke oorzaak van een emotionele blokkade komt soms maar een korte helder en zuiver gevoel vrij, daarnaast ontstaat er ruimte tot inzicht, herinnering en wetenschap waar iets vandaan kwam (hat aha-moment!).

De ademsessie werkt goed tegen:

  • Stress
  • Emotionele verwerking
  • Trauma
  • Spanning, door staat van paraatheid lichaam
  • Inzichten
  • Hoge bloeddruk/ slechte doorbloeding
  • Ontgiftiging van het lichaam.
  • Beter functioneren van je organen.
Resultaat: een emotionele bevrijding, je lichaam die beter functioneert, een grote weerstand en stress bestendigheid, diepere natuurlijke ademhaling, rustigere gedachtes, vrijheid, rust, emotionele bevrijding, betere focus en betere nachtrust (je slaapt beter en dieper).


Tijdsduur van een sessie:

  • Ontstressen 30 min
  • Trauma verwerking 60 min
  • Emotionele bevrijding 90 min

 

Voor tarieven, klik hier.

Over Solid-Life

Solid life is een praktijk die gericht is op persoonlijke ontwikkeling. Een tevreden mens is en mens dat gezond is in de relatie met zichzelf en anderen.


Privacy Policy
FAQ
Sitemap

Recente Blog Posts

Samenwerking

We werken graag samen met specialisten in andere vakgebieden. De erkenning tot de kennis en kunde van ieder zijn ervaring is de sleutel tot samenwerking. Samen zijn we compleet. Mocht je hierin interesse hebben, neem dan contact met ons op.

Neem contact met ons op